ردیاب ضد آب خودرو + کاربرد و عملکرد آن

ردیاب ضد آب

ردیاب ضد آب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ردیاب‌ها را حل کرده است. اصولاً ردیاب وسیله‌ای برخط است که دائم در حال ارسال سیگنال موقعیت به ماهواره و کاربر است. اما همیشه اوضاع برای ردیاب یکسان نیست، گاه موقعیت‌های متفاوت این امکان را به وجود می‌آورد که ردیاب غیرفعال شده و از کار بیفتد.

یکی از محیط‌ها یا زمان‌های چالش‌برانگیز مواقعی است که امکان نفوذ آب به ردیاب وجود دارد. لازم به یادآوری نیست که ردیاب یک دیوایس الکترونیکی است و در مجاورت با آب یا رطوبت کارایی خود را از دست می‌دهد. مثلاً ردیاب خودرو، در فواصل طولانی شرایط جوی متفاوتی را سپری می‌کند که احتمال خیس شدن توسط آب بسیار زیاد است که خرابی ردیاب را به دنبال خواهد داشت، لذا بهتر است از ردیاب ضدآب استفاده شود.

ردیاب ضد آب چیست و چگونه کار می‌کند؟

ردیاب ضدآب به‌طورکلی نوعی ردیاب است که نسبت به نفوذ آب و مایعات عایق شده است تا در مکان و محیط‌های مختلف جوی فعال باقی بماند. ردیاب ضدآب خودرو یک دستگاه جی‌پی‌اس است که با ارسال سیگنال به ماهواره و ایستگاه‌های موقعیت‌سنج هر لحظه موقعیت کاربر را بر روی نقشه نشان می‌دهد. یک ردیاب برای کارکردن به سه موقعیت خاص نیازمند است :

موقعیت فضایی: ردیاب باید به یک ماهواره متصل شود.

بخش کنترل: ایستگاه‌ها و آنتن‌های زمینی است که نقش واسط را اعمال کرده و ماهواره سیگنال خود را به آنتن ارسال کرده و آنتن موقعیت را به کاربر ارسال می‌کند.

بخش کاربری: هر کاربر با داشتن ردیاب می‌تواند به شبکه جی‌پی‌اس متصل شده و موقعیت خود یا کاربری که از ردیاب استفاده می‌کند بسنجد. ردیاب ضد آب با خاصیت ضدآب بودن خود می‌تواند بدون دغدغه از خرابی بر اثر نفوذ آب تا مدت‌ها کار کند. ردیاب شخصی ضدآب در هر نقطه می‌تواند به شبکه‌های ماهواره‌ای که جهان را پوشش داده‌اند متصل شود. ماهواره موقعیت ردیاب را به آنتن‌های مخابراتی ارسال می‌کند و کاربر با جستجو به شبکه مخابراتی سیگنال ماهواره را دریافت و موقعیت ردیاب را مانیتور می‌کند.

ردیاب ضد آب چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای نوشتن ویژگی‌های ردیاب ضد آب باید به دو فاکتور توجه کرد. اول ویژگی عمومی یک ردیاب ضد آب است و دوم ویژگی اختصاصی ردیاب است. مثلاً همه ردیاب‌های ضد آب ویژگی‌های مشترکی دارند که مربوط به تجهیزات ردیاب است؛ اما ردیاب خودرو ضد آب با ردیاب فیتنس ضد آب ویژگی‌های متفاوت دارد که مخصوص همان نوع ردیاب است.

ویژگی عمومی ردیاب ضد آب

تمام ردیاب‌ها در دو قطعه عایق می‌شود.

  1. باتری: نفوذ آب به داخل باتری سبب می‌شود تا باتری واکنش با آب نشان داده و از بین برود. اما باتری ردیاب ضد آب بسیار قوی است، امکان نفوذ آب به داخل باتری وجود ندارد و تا 25 روز شارژ نگه می‌دارد.
  2. قطعات الکتریکی: ردیاب مجهز به اتصالات، کابل و خازن‌های الکتریکی است که در صورت نفوذ آب این تجهیزات اتصالی کرده و گاه باعث سوختن ردیاب نیز می‌شود. اینگونه تجهیزات معمولا داخل باکس‌های خاصی قرار دارد که نفوذ آب به داخل آن غیر ممکن است.
    ردیاب‌های ضد آب دارای استاندارد حفاظتی هستند، این استاندارد در کلاس IP بوده که دو عدد بعد از نشان IP نوشته می‌شود.

IPxy که x نفوذپذیری ردیاب در برابر گرد و غبار را نشان می‌دهد و y نفوذپذیری ردیاب در برابر مایعات را نشان می‌دهد. عدد y ردیاب ضد آب در بهترین حالت بالاتر از عدد 4 است. عدد بالاتر از 4 جت شدن و پاشش آب در زوایای مختلف را پوشش داده و اجازه نفوذ آب به داخل ردیاب را نمی‌دهد.

ویژگی اختصاصی ردیاب ضد آب

  1. ردیاب خودرو: بسیار کوچک است، خاصیت آهنربایی دارد و تمام سطح ردیاب عایق شده است. امکان نصب سیم‌کارت در این ردیاب وجود دارد.
  2. ردیاب کودک یا ردیاب فیتنس: اینگونه ردیاب معمولاً به شکل ساعت است و در برابر غوطه‌وری تا 30 دقیقه داخل آب عایق می‌شود، ضمن آن‌که فشار وارده از سمت آب را تحمل می‌کند.

انواع ردیاب ضدآب کدامند؟

ردیاب ضد آب مانند ردیاب‌های معمولی در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. ردیاب شخصی ضد آب یا ردیاب خودرو ضدآب به دلیل عدم نفوذ آب به دستگاه معمولاً قابلیت استفاده بیشتر دارد. ردیاب ضد آب کودکان، خودرو و ردیاب ضدآب ورزشی از جمله ردیاب‌های ضد آب است که در حال حاضر بین افراد جامعه رواج دارد.

ردیاب ضدآب کودک چیست؟

یکی از انواع ردیاب ضدآب، ردیاب کودک است. کودکان معمولاً توجه زیادی به وسایل خود ندارند، پرت کردن وسایل در هر گوشه و بازیگوشی خصیصه اصلی کودکان است.

ردیاب ضدآب کودک با طراحی خاص امکان رهگیری کودکان در همه شرایط را ممکن می‌سازد. اگر ردیاب ضد آب به‌ صورت ساعت است این احتمال وجود دارد که در زمان شستن دست‌ها ردیاب خیس شده و آب به داخل ردیاب نفوذ کند پس لازم است ردیابی خریداری شود که آب به داخل آن نفوذ نکند.

ردیاب ضدآب خودرو آهنربایی

ردیاب خودرو علاوه‌ بر آن که موقعیت مکانی اتومبیل را مشخص کرده، مانند دزدگیر نیز عمل می‌کند و با کوچک‌ترین لرزش به مالک اتومبیل اخطار حرکت صادر می‌کند.

از جمله مزایای استفاده از ردیاب آهنربایی ضدآب، کاهش خطر ازبین‌رفتن ردیاب در مسیر حرکت است. معمولاً سارقین اتومبیل دزدی را از مکان‌های عادی حرکت نمی‌دهند و تلاش می‌کنند مسیرهای فرعی را انتخاب کنند. این مسیرها معمولا مناطق پر جست وخیزی است که نقاط کور راداری بسیار زیاد دارد و احتمال اتصال ردیاب به آنتن و ماهواره را بسیار کم می‌کند. اما در اولین نقطه ردیاب حتما به آنتن متصل خواهد شد. پس بسیار حیاتی است که ردیاب در مسیر پرخطر سالم باقی بماند. یکی از شرایط خطر برای ردیاب، عبور از مناطقی است که چاله‌های آب وجود دارد، لذا نصب دستگاه ردیاب ضد آب و ضد ضربه برای ردگیری اتومبیل حیاتی است.

ردیاب ضد آب ورزشی

ردیاب‌های ورزشی بیشتر برای فیتنس استفاده می‌شود. ورزشکاران حرفه‌ای معمولاً در زمان ورزش باید چک شوند؛ ضربان قلب، تعداد تنفس، فشارخون، میزان پیاده‌روی و مسیر حرکت، از جمله معیارهایی است که باید در زمان تمرین چک شود. این کار توسط ردیاب‌ انجام می‌شود. ردیاب ضدآب ورزشی احتمال خراب ‌شدن دستگاه به دلیل تعریق زیاد یا شنا کردن ورزشکار بعد از تمرین را به صفر می‌رساند. ردیاب‌های ضدآب ورزشی به‌گونه‌ای طراحی شده است که در فشار زیر آب نیز فعالیت کند.

آیا ردیاب‌های ضدآب قابلیت شنود دارند؟

این سؤال بسیار تکرار شده است و پاسخ یک کلمه است: بله. بسیاری از ردیاب‌های ضدآب قابلیت شنود نیز دارند. ردیاب‌هایی که داخل کابین راننده نصب می‌شوند، صدای داخل کابین را برای کاربر ارسال می‌کنند. این ردیاب‌ها با وصل شدن به کاربر در زمان‌های خاص امکان شنیده‌شدن صدای داخل کابین را امکا‌ن‌پذیر می‌کنند. ردیاب ضدآب کودک نیز قابلیت شنود دارد این ردیاب کوچک با چسبیدن به وسایل داخل کیف کنترل کودک را ممکن می‌کند.

جمع‌بندی

ردیاب یک وسیله کاربردی است که در موقعیت‌های مختلف به کمک ما می‌آید. اما گاهی لازم است در شرایط حساس از این ابزار استفاده کنیم و به همین دلیل ردیاب باید بتواند در شرایط سخت هم کار کند. یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار ردیاب ضد آب است که در این مطلب به طور کامل درباره این محصول و ویژگی‌های آن صحبت کردیم.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
هرسوال یا نظری دارید برای ما بنویسید ، خوشحال میشیم صدای شمارو بشنویم و پاسخ بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 69 = 75