آشنایی با انواع جی پی اس خودرو و مزایای هرکدام

آشنایی با انواع جی پی اس خودرو

جی پی اس خودرو، وسیله‌ای برای ثبت دقیق مسیر حرکتی ماشین و موقعیت مکانی آن است. اهمیت و کاربرد ردیاب‌های جی‌پی‌اسی در زمینه امنیت خودرو در برابر سرقت روزبه‌روز بیشتر می‌شود. اتحادیه اروپا از سال 2022، خودروسازان کشورهای قاره سبز را موظف کرده است که در تمام ماشین‌های تولیدشده، یک ردیاب نصب کنند. در این مقاله قصد داریم با انواع مختلف جی‌پی‌اس خودرو و مزایای هرکدام آشنا شویم. اگر به‌دنبال یک ردیاب مناسب برای ماشین خود هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

جی پی اس خودرو، ردیاب‌هایی برای تامین امنیت ماشین و راننده

با بالارفتن آمار سرقت و توصیه پلیس به استفاده از انواع مختلف تجهیزات ایمنی، احتمالاً اکنون همه می‌دانند که یک ردیاب چیست و چگونه عمل می‌کند. جی پی اس خودرو نیز یک نوع خاص از ردیاب است که درون کابین یا روی بدنۀ انواع مختلف ماشین و کامیون نصب می‌شود. ردیاب‌های خودرو به فناوری GPS مجهز هستند و معمولاً در اندازه‌های کوچک تولید می‌شوند. این وسایل الکترونیکی، موقعیت مکانی را ثبت و برای کاربر ارسال می‌کنند.

موقعیت مکانی ماشین چه درحال حرکت و چه در زمان توقف یا پارک ثبت می‌شود. از این اطلاعات می‌توان برای پیداکردن خودروها سرقت‌شده استفاده کرد. اما کاربرد ردیاب خودرو فقط به زمان سرقت محدود نمی‌شود. برای مثال، شرکت‌های پخش می‌توانند با استفاده از ردیاب، مکان دقیق رانندگان و محموله‌های شرکت را پیدا کنند. همچنین، قراردادن ردیاب جی‌پی‌اس در ماشین سالمندان یا سرویس مدارس و مهدکودک‌ها، امنیت افراد مسن و کودکان را تضمین می‌کند.

پیداکردن موقعیت مکانی ماشین با استفاده از ردیاب

انواع جی پی اس خودرو، از ردیاب آهنربایی تا مدل‌های فندکی

انواع مختلفی از جی پی اس خودرو در بازار وجود دارد. این محصولات بر اساس محل و نوع نصب در ماشین، طراحی ظاهری و همچنین عملکرد دستگاه با یکدیگر تفاوت دارند. حتی نحوه ارسال اطلاعات نیز می‌تواند در یک مدل با مدل دیگر فرق کند؛ برخی از ردیاب‌های ماشین اطلاعات موقعیت مکانی را با استفاده از سیم‌کارتی که درون بدنه جی‌پی‌اس تعبیه شده است، برای کاربران اس‌ام‌اس می‌کند.

ردیاب‌هایی که اطلاعات را با پیامک به مالک دستگاه ارسال می‌کنند با نام ردیاب آفلاین نیز شناخته می‌شود. برخی از ردیاب‌های خودرو، به‌جای سیم‌کارت، از اینترنت استفاده می‌کنند. در این حالت می‌توان به‌صورت آنلاین از مکان خودرو اطلاع پیدا کرد. تفاوت بین مدل‌های متنوع جی‌پی‌اس ماشین فقط به روش مخابره اطلاعات محدود نمی‌شود. در ادامه با سه نوع اصلی ردیاب مخصوص ماشین آشنا می‌شویم.

کنترل مسیر حرکت ماشین با استفاده از ردیاب

1- ردیاب آهنربایی با امکان نصب راحت روی بدنه ماشین

یکی از محبوب‌ترین انواع جی پی اس خودرو، ردیاب آهنربایی است. برای استفاده از ردیاب‌های آهنربایی یا مغناطیسی تنها کافی است دستگاه را به یک بخش از بدنه فلزی ماشین بچسبانید. بهترین جا برای نصب جی‌پی‌اس مغناطیسی، زیر ماشین است. هنگام نصب باید دقت شود که سطح انتخاب‌شده بدون رنگ‌خوردگی، بتونه‌کاری، برآمدگی یا فرورفتگی باشد تا اتصال به بهترین شکل ممکن انجام شود.

همچنین محل نصب باید در دورترین فاصله ممکن از بخش‌های گرم ماشین مثل کاپوت یا باک باشد. گرم‌شدن بیش از حد آهنربا، ممکن است موجب جرقه و آتش‌سوزی شود. رنگ تیره و اندازه کوچک ردیاب آهنربایی، امکان شناسایی و تشخیص دستگاه در نگاه اول را غیرممکن می‌کند. در ساخت جی پی اس مغناطیسی خودرو، از آهنرباهای قدرتمندی استفاده می‌شود تا جداشدن ردیاب بسیار دشوار باشد.

محل نصب ردیاب آهنربایی زیر بدنه خودرو

2- ردیاب دیاگ خودرو، یک جی‌پی‌اس پنهان از دید سارقان

جی‌پی‌اس دیاگ خودرو که با نام OBD نیز شناخته می‌شود، نوع دیگری از ردیاب است که نصب آن کمی پیچیده‌تر از مدل‌های آهنربایی است. این جی‌پی‌اس به دیاگ ماشین وصل می‌شود و همین یک مزیت مهم برای این محصول است. سارقان حرفه‌ای شاید بتوانند بهترین دزدگیر ماشین را از مدار خارج کنند، اما غیرفعال‌کردن ردیاب دیاگ کار دشواری خواهد بود.

جی‌پی‌اس متصل به دیاگ ماشین، پس از نصب تفاوت ظاهری چندانی با سایر قطعات خودرو ندارد و به همین دلیل از دید سارقان پنهان می‌ماند. برق موردنیاز این ردیاب از باتری ماشین تأمین می‌شود. وابستگی ردیاب دیاگ به برق ماشین جای نگرانی ندارد. در صورتی که ردیاب دیاگ از ماشین جدا شود، پیام هشدار برای مالک خودرو ارسال خواهد شد.

جی پی اس مخفی خودرو، متصل به دستگاه دیاگ

3- جی‌پی اس فندکی، وسیله‌ای ساده برای مکان‌یابی ماشین

نصب انواع مختلف ردیاب روی ماشین فقط با هدف پیداکردن خودروی گمشده پس از سرقت انجام نمی‌شود. مدل‌های متنوع جی‌پی‌اس خود می‌توانند برای نظارت بر مسیر حرکت در برخی موقعیت‌های خاص استفاده شوند. جی‌پی‌اس فندکی یکی از مناسب‌ترین ردیاب‌ها برای آگاهی از مسیر طی‌شده ماشین است. این ردیاب ابعاد کوچکی دارد و امکاناتی مشابه ردیاب‌های دیگر در اختیار کاربران می‌گذارد.

با استفاده از ردیاب فندکی در سرویس مخصوص مدارس می‌توان از موقعیت دقیق دانش‌آموزان هنگام رفت‌وبرگشت به مدرسه مطلع شد. نصب ردیاب فندکی در خودروی افراد سالمند یا بیماران نیز می‌تواند احتمال بروز هرگونه حادثه تلخ را به حداقل برساند. طراحی این نوع ردیاب‌های مشابه شارژرهای فندکی است. به همین دلیل امکان دارد این جی‌پی‌اس از دید سارقان هم مخفی بماند.

ردیاب فندکی خودرو با اندازه کوچک

 انواع پیشرفته جی‌پی‌اس خودرو با امکانات سطح بالا

دسته‌بندی ردیاب‌های خودرو فقط بر اساس طراحی ظاهری یا نوع نصب انجام نمی‌شود. ردیاب‌های ماشین با امکانات مختلفی عرضه می‌شوند. ساده‌ترین قابلیت این جی‌پی‌اس‌ها، ثبت موقعیت مکانی است اما برخی مدل‌ها با امکانات پیشرفته‌تری عرضه می‌شوند. برای مثال، ردگیرهایی در بازار وجود دارد که امکان شنود صدای مکالمات درون کابین ماشین را فراهم می‌کنند.

با استفاده از ردیاب‌های مجهز به شنود می‌توان مدارک بیشتری از سرقت خودرو جمع کرد و آن را در اختیار پلیس قرار داد. همچنین برخی از انواع پیشرفته ردیاب ماشین، می‌توانند ماشین را از راه دور خاموش کنند. این کار تنها با ارسال یک پیامک توسط مالک ماشین انجام می‌شود. امکان مشاهده سرعت دقیق ماشین یا دسترسی به مکان‌های طی‌شده در بازه سه‌ساله، جزو قابلیت‌های یک ردیاب مدرن هستند.

شنود صدای درون کابین با ردیاب خودرو

بهترین جی پی اس خودرو کدام است؟

اگر بخواهیم از بین انواع مختلف جی پی اس خودرو، بهترین مدل را انتخاب کنیم باید به مزایای هرکدام توجه کنیم. برترین ردیاب ماشین، دستگاهی است که بتواند نیاز خریدار را به بهترین شکل ممکن رفع کند. انواع مختلف ردگیر ماشین، قابلیت‌های خاصی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای مثال، ردیاب آهنربایی برای رانندگانی که به باتری ماشین خود حساس هستند، انتخاب مناسبی است. این دستگاه‌ها از باتری قابل‌شارژ استفاده می‌کنند.

افرادی که نمی‌خواهند ردیاب را با آهنربا به بدنۀ ماشین خود وصل کنند، بهتر است سراغ مدل‌های فندکی یا قابل اتصال به دیاگ بروند. ردیاب‌های مجهز به شنود و خاموش‌کنندۀ ماشین به رانندگانی پیشنهاد می‌شود که در مناطق جرم‌خیز زندگی می‌کنند. تنوع در مدل‌های ردیاب خودرو، حاکی از بهتر یا بدتر بودن این محصولات در مقایسه با یکدیگر نیست. هر نوع جی پی اس ماشین برای نیاز خاصی طراحی شده است.

خرید جی پی اس ماشین، اقدامی به‌صرفه برای تأمین امنیت

ردیاب‌های خودرو در قالب مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. هرکدام از این محصولات، طراحی و امکانات خاص خود را دارند. خرید ردیاب ماشین با توجه به نیاز و هدف استفاده از آن، یک اقدام هوشمندانه برای تأمین امنیت است. هزینه‌ای که بابت خرید جی پی اس ماشین پرداخت می‌شود در برابر قیمت ماشین و دردسرهای پیداکردن سارق ناچیز خواهد بود. مزیت دیگر استفاده از ردیاب، آرامش روانی است که در روزگار فعلی سخت به‌دست می‌آید.

شما خواننده گرامی دربارۀ استفاده از ردیاب ماشین چه نظری دارید؟ آیا فکر می‌کنید که راه بهتری برای تأمین امنیت امنیت خودرو و سرنشینان وجود دارد؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات این مقاله از ایمن ردیاب با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. کارشناسان مجرب شرکت ایمن ردیاب، بزرگترین تولیدکننده و پخش‌کننده جی پی اس خودرو، پاسخگوی سؤالات شما در بخش نظرات هستند.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
هرسوال یا نظری دارید برای ما بنویسید ، خوشحال میشیم صدای شمارو بشنویم و پاسخ بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 8 = 1