جی پی اس کامیون چیست و چه مزایایی دارد؟

جی پی اس کامیون

پیشرفت در فناوری اطلاعات و تله ‌ماتیک سبب شده است امروزه جی‌پی‌اس کامیون طرفداران زیادی در تمام جهان پیدا کند. خواه این جی‌پی‌اس مخصوص کامیون روی یک کامیون نصب شود، خواه برای یک ناوگان حمل‌ونقل ترانزیتی، اقبال ردیاب GPS در دو مسئله مهم خلاصه می‌شود.

  • بهره‌وری حمل‌ونقل
  • آرامش خاطر

ردیابی در ماشین های سنگین به چه صورت است؟

ردیابی کامیون، اتوبوس، بولدوزر و حتی جرثقیل به دو صورت امکان‌پذیر است. روش اول چک کردن راننده و سنجیدن موقعیت راننده و روش دوم نظارت بر حرکت خودرو است.
جی‌پی‌اس کامیون می‌تواند روی تلفن همراه راننده فعال شود. به این صورت که یک سیم‌کارت روی تلفن همراه راننده نصب‌کرده و ردیابی با گوشی تلفن همراه فعال می‌شود. این نوع ردیابی بیشتر با استفاده از اینترنت اشیاء صورت می‌گیرد که این نوع ردیابی مشکلات خاص خود را دارد.

  • معمولاً در همه مکان‌ها اینترنت وجود ندارد.
  • امکان گم‌شدن یا خرابی تلفن همراه وجود دارد.

ردیاب کامیون می‌تواند داخل کابین کامیون نصب شود. این مدل ردیاب به طور معمول با دو یا سه دستگاه ماهواره در ارتباط است و به طور مداوم ردیاب به یکی از ماهواره‌ها متصل است.

اطلاعات حاصل از موقعیت مکانی کامیون توسط جی‌پی‌اس برای ماهواره‌ها ارسال و داده‌های تحلیلی از ماهواره به آنتن‌های رابط مخابراتی زمینی ارسال می‌شود. این آنتن‌ها معمولاً اطلاعات را به روی سرور پشتیبانی‌کننده جی‌پی‌اس ماشین‌های سنگین ذخیره می‌کنند تا کاربر ردیاب در زمان مناسب بتواند از آن استفاده کند.

البته ذکر این نکته الزامی است که کاربر می‌تواند ردیاب ماشین سنگین را به حالت آنلاین رصد کرده و از سرعت و مسیر حرکت مطلع شود.

برای اطلاع از قیمت و خرید جی پی اس خودرو از ایمن ردیاب کلیک کنید.

جی‌پی‌اس ماشین‌های سنگین چه مزایایی دارد؟

بعضی از مالکین خودرو سنگین تکیه کلام خاصی دارند و در برابر نصب جی‌پی‌اس روی کامیون مقاومت می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که بهتر است به انسان‌ها اعتماد کنند تا به وسیله‌های انسان‌ساز؛ آنها گمان می‌کنند که جی‌پی‌اس وسیله‌ای برای جلوگیری از سرقت است؛ اما مزایای جی‌پی‌اس تنها به سرقت از ماشین محدود نمی‌شود و به‌غیراز امنیت خودرو در برابر سرقت موارد دیگری را هم شامل می‌شود.

امنیت در برابر سرقت

اولین و مهم‌ترین مزیت نصب جی‌پی‌اس روی کامیون، جلوگیری از سرقت خودرو است، معمولاً ردیاب‌ها به لرزه‌گیر مجهز هستند و با کوچک‌ترین حرکتی، ردیاب، آلارم برای کاربر جی‌پی‌اس کامیون ارسال می‌کند. مهم‌ترین مزیت ردیاب، بعد از سرقت خودرو شکل می‌گیرد که موقعیت مکانی خودرو برای مالک ارسال می‌شود، حتی اگر ماشین از مکان‌هایی عبور داده شود که اصطلاحاً به آن نقطه کور جی‌پی‌اس گفته می‌شود و ردیاب نتواند به ماهواره متصل شود در اولین محلی که ردیاب برای لحظه‌ای کوتاه به ماهواره متصل شود تمام اطلاعات ارسال خواهد شد و کاربر می‌تواند موقعیت مکانی ماشین را روی نقشه پیدا کند.

محافظت از خطر در سفرهای طولانی

ماشین‌های سنگین معمولاً برای جابه‌جایی بار نیاز دارند که مسافت طولانی را طی کنند. چنین مسافتی خطرات متعددی را برای رانندگان به همراه دارد. از خطر سرقت کامیون تا گم‌ کردن مسیر در کنار جاده یا خراب ‌شدن ماشین در یک مسیر کم تردد همه جزو احتمالاتی است که در طول سفر راننده را تهدید می‌کند. هدف از نصب ردیاب خودرو کنترل راننده به ‌تنهایی نیست بلکه هدف ایمن کردن سفر برای راننده و کامیون است.
چند سال قبل یکی از رانندگان در مسیر تهران چابهار به دلیل افزایش فشارخون دچار حمله قلبی می‌شود و در کنار جاده توقف می‌کند. مالک خودرو با مشاهده توقف ناگهانی خودرو با راننده تماس می‌گیرد، اما پاسخی دریافت نمی‌کند. تماس بی‌پاسخ، چند بار تکرار می‌شود. وقتی مالک مطمئن می‌شود که مشکلی پیش‌آمده با پلیس‌راه تماس می‌گیرد و داستان را بازگو می‌کند. پلیس با دریافت موقعیت دقیق ماشین که توسط مالک گزارش می‌شود سریع به‌طرف ماشین حرکت می‌کند و متوجه حمله قلبی راننده شده و با حضور اورژانس جان راننده نجات داده می‌شود.
متأسفانه توقف کامیون در کنار جاده برای رانندگان دیگر عادی تلقی می‌شود و کسی احتمال خطر راننده را حدس نمی‌زند، حال آنکه می‌توان جان رانندگان زیادی را نجات داد.

کنترل و نظارت بر بار کامیون

رساندن به‌موقع بار، یکی از وظایف رانندگان است. توقف بی‌دلیل موجب می‌شود مالکان خودرو به دلیل تحویل با تأخیر بار، تمام حق‌وحقوق خود را به‌موقع دریافت نکنند.
ضمن آن که بار بعضی از کامیون‌ها مواد فاسدشدنی است که اگر بار در زمان مقرر به مقصد نرسد خطر فساد و تباه بار وجود دارد. بنابراین نظارت بر سرعت و روند حرکتی ماشین می‌تواند پروسه تحویل بار را به شرایط ایده‌آل سوق دهد. ضمن اینکه سرقت باربر کامیون نیز امکان دارد که با نصب ردیاب مخصوص کامیون در قسمت اتاقک بار می‌توان سرقت بار را ردیابی کرد.

ارتباط در طول مسیر

با نصب جی‌پی‌اس کامیون می‌توان با راننده و ماشین در طول مسیر در تماس بود. منظور از ارتباط با کامیون کنترل ماشین در طول مسیر است. جی‌پی‌اس کامیون در زمان آنلاین تمام اطلاعات را برای کاربر ردیاب ارسال می‌کند و کاربر می‌تواند همیشه حرکت کامیون را مانیتور کند.

افزایش تمرکز راننده

یکی از دلایلی که تمرکز راننده در زمان رانندگی کم می‌شود، تماس‌های مکرر مالک بار یا کامیون با راننده است. با نصب جی‌پی‌اس کامیون و ردیابی خودرو در طول مسیر نیاز به تماس مکرر نیست و مالک خودرو می‌تواند هر لحظه از موقعیت ماشین خود مطلع باشد.

کنترل سرعت و حفظ جان راننده

تحقیقات نشان داده، در مسیرهایی که دوربین‌های نظارتی نصب شده است، تصادف کمتری رخ می‌دهد. معمولاً در مسیرهای طولانی، در تمام مسیردوربین وجود نداشته و راننده گاه برای رسیدن زودتر با سرعت بیشتری رانندگی می‌کند. ردیاب کامیون با ثبت سرعت ماشین و اخطار تخطی از سرعت مجاز، راننده را مجبور می‌کند تا در محدوده اطمینان سرعت رانندگی کند. سرعت کمتر علاوه بر کاهش هزینه تصادف، هزینه سوخت را نیز کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: مزایا و معایب ردیاب خودرو

برای چه ماشین‌های سنگینی می‌توان از جی‌پی‌اس استفاده کرد؟

جی‌پی‌اس کامیون یک ردیاب خاص نیست، بلکه به دلیل کارایی بالا، این ردیاب به جی‌پی‌اس ماشین‌های سنگین معروف شده است و تقریباً نصب جی‌پی‌اس روی کامیون، کامیونت، بولدوزر، تراکتور و کشنده امکان‌پذیر است.

جی‌پی‌اس کامیون معمولاً امکانات متفاوتی داشته و می‌توان با انتخاب نوع ردیاب، از توانایی‌های خاص آن بهره برد؛ برای آگاهی از امکانات و انتخاب بهتر با کارشناسان فروش ایمن ردیاب تماس گرفته و مشاوره فنی دریافت کنید.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
هرسوال یا نظری دارید برای ما بنویسید ، خوشحال میشیم صدای شمارو بشنویم و پاسخ بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

97 − 93 =